Lodě

Great Western

Kolesový parník Great Western.

Great Western
Great Western

Kolesová parní loď Great Western byla postavena podle plánů konstruktéra Isambarda Kingdoma Brunela pro společnost Great Western Steamship Co. Byla určena pro pravidelné spojení na trase mezi Bristolem a New Yorkem. Kvůli požáru na palubě a vynucené opravě se opozdilo její první vyplutí na tuto trasu a mezitím byla při prvním přeplutí Atlantiku za použití výhradně parního pohonu předstižena parníkem Sirius. Great Western doplul do New Yorku o jediný den později. Při zpáteční cestě vytvořil Great Western nový rekord, když Atlantik přeplul za čtrnáct dní a sedmnáct hodin.

Konstrukce lodi Great Western, vycházející z dřevěných plachetnic, měla dřevěný trup se čtyřmi stěžni a škunerovým oplachtěním. Dvouválcový parní stroj poháněl dvě boční lopatková kolesa o průměru 8,8 metru. Prostory pro cestující byly na poměry své doby komfortně zařízeny. V první třídě mohlo cestovat sto cestujících, ve druhé dvacet a v mezipalubí dalších sto cestujících.

Loď Great Western absolvovala 64 cest přes Atlantik, v roce 1847 přešla na linku mezi Britskými ostrovy a Západní Indií. V průběhu krymské války sloužila jako přepravní loď pro britský expediční sbor. V roce 1956 skončila svou aktivní kariéru a byla rozebrána.

Great Western:
typ: kolesový parník
spuštění na vodu: 1838
délka: 71,9 m
šířka: 10,4 m (17,59 přes kolesa)
tonáž: 1340 BRT
výtlak: 2300 tun
pohon: parní stroj o výkonu 750 k (560 kW) pohánějící dvě boční kolesa, čtyři stěžně se škunerovým oplachtěním
rychlost: 8,5 uzlů
posádka: 60 mužů
cestujících: 220 cestujících + 20 zaměstnanců


Lodě

Lodě, letadla, auta, vlaky a vesmírná plavidla patří k sobě.


Lodě plují po mořích, řekách i jezerech.