Lodě

Great Britain

Great Britain byl první zaoceánský parník poháněný lodním šroubem.

Great Britain
Great Britain

Parník Great Britain se stal druhou ze tří lodí, které zkonstruoval Isambard Kingdom Brunel. V době svého vzniku se tato loď stala držitelkou několika prvenství. Jednalo se o největší plavidlo své doby, stala se prvním námořním plavidlem vyrobeným ze železa a rovněž první zaoceánskou lodí poháněnou lodním šroubem.

Stavba lodi Great britain trvala téměř šest let. Při spuštění na vodu se ukázalo, že bristolský plavební kanál je příliš úzký a bylo jej nutno rozšířit. Na vodě se tedy ocitla s více než ročním zpožděním. Na první plavbu do New Yorku vyplula 26. července 1845. Při druhé plavbě došlo k poškození lodního šroubu a následně dostala loď šroub nový, který umožnil lépe využít výkonu pohonné jednotky. Při páté plavbě uvízla Great Britain na mělčině v zátoce Dundrum v Irsku. Brunelovi se podařilo vystavět kolem lodi jakýsi obrovský vlnolam, za nímž zůstala až do jara. Loď se v srpnu 1847 podařilo z mělčiny vyprostit, avšak obrovské finanční ztráty donutily společnost k jejímu prodeji.

Nový majitel, společnost Gibbs, Bright & Co ji po jedné transatlantické plavbě nasadila na trasu do Austrálie. S výjimkou dvou období, kdy byla loď nasazena v roli transportního plavidla v průběhu krymské války (1855-56) a indické vzpoury (1857), zajišťovala spojení s Austrálií až do roku 1876. Později se z ní stala nákladní plachetnice a byla používána k přepravě uhlí z Walesu do San Franciska. Během třetí plavby ji u mysu Horn zastihlo mimořádně nepříznivé počasí a poté, co se téměř měsíc marně pokoušela probojovat na Pacifik, se pro poškození musela uchýlit do Potr Stanley na Falklandských ostrovech, kde až do roku 1937 sloužila jako plovoucí skladiště. Poté byla přemístěna do zátoky Sparrow Cove, kde zůstala ponechána osudu.

V roce 1967 vznikl výbor pro její záchranu, který zorganizoval přesun lodi do Bristolu, kde byla zrestaurována a osazena replikami původních kotlů a strojů.

Great Britain:
typ: osobní parník
spuštění na vodu: 1843
délka: 98,1 m
šířka: 15,4 m
ponor: 4,9 m
tonáž: 3618 BRT
pohon: parní stroj o výkonu 1500 k (1120 kW) pohánějící lodní šroub
rychlost: 11 uzlů
posádka: 130 mužů
cestujících: 360, později zvýšeno na 730


Lodě

Lodě, letadla, auta, vlaky a vesmírná plavidla patří k sobě.


Lodě plují po mořích, řekách i jezerech.